- Szczegóły
Program Nauki Zachowania
Drogi Uczniu!
Jeżeli:
chcesz zmienić swoje zachowanie w szkole i nie tylko,
chcesz popracować nad swoją systematycznością,
odczuwasz dyskomfort w związku ze swoim zachowaniem, np. koledzy Cię wyśmiewają, nauczyciele z dezaprobatą „spoglądają” na Twoje zachowanie, dostajesz negatywne uwagi…
chcesz sprawdzić jak radzisz sobie wyzwaniami…
zapraszamy Cię do wzięcia udziału w Programie Nauki Zachowania.
Drogi Rodzicu!
Jeżeli:
zależy Ci na wsparciu w funkcjonowaniu dziecka w szkole,
otrzymujesz uwagi od otoczenia na temat zachowania swojego dziecka,
zauważasz trudności dziecka w związku z jego zachowaniem, np. odczuwa smutek, czuje się nieakceptowany…
zapraszamy do zapoznania się z Programem Nauki Zachowania realizowanym w naszej szkole.
Wszelkie szczegóły na temat programu można uzyskać u pedagoga szklonego p. Sylwii Gołuch oraz na stronie http://www.programnaukizachowania.pl/.
- Szczegóły
Wychowanie przez czytanie
Program „Wychowanie przez czytanie” skierowany jest do uczniów klas 5–7 szkół podstawowych. Celem programu jest wspieranie rozwoju moralnego młodzieży oraz promocja czytelnictwa i wartościowej literatury. Pod opieką nauczycieli uczniowie omawiają istotę i skutki stosowania bądź zaniechania poszczególnych wartości moralnych, jak również tworzą krótkie prezentacje multimedialne przedstawiające wybrane przez siebie wartości. Najciekawsze prace multimedialne uczniów będą udostępniane na stronie internetowej Fundacji.
FILM SZACUNEK <===zobacz
FILM ODWAGA<===zobacz
- Szczegóły
Mamy przyjemność poinformować o tym, że nasza szkoła bierze udział w pilotażowym programie “Uważna Szkoła”. Nasza szkoła, jest jedną z 30 szkółz całej Polski, która skorzystała z możliwości dołączenia do projektu a tym samym zmiany polskiej szkoły na lepsze. Czas na Uważność jest autorskim programem Polskiego Instytutu Mindfulness. Program rozwija uważność uczniów klas VI–VIII i jest realizowany w szkole przez nauczycieli: Małgorzatę Drabik, Monikę Grzyb i Dorotę Chrabąszcz w trakcie godzin wychowawczych. Jest zainspirowany kursem redukcji stresu MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) i został dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych nastolatków. Tematyka programu i ćwiczenia odpowiadają współczesnym wyzwaniom, z którymi mierzą się nastolatkowie w procesie dorastania. Uczestnicy rozwijają kompetencje związane z zarządzaniem uwagą i emocjami w celu wzmocnienia funkcji poznawczych oraz lepszego radzenia sobie w relacjach społecznych. Proces redukcji stresu i rozwijania uważności trwa minimum 3 miesiące i zakłada samodzielne ćwiczenia między spotkaniami. Realizacja programu w szkole jest nowoczesnym spojrzeniem na edukację w Polsce i ma podwójny potencjał – pomaga zwiększyć umiejętność regulowania uwagi i poziom samoregulacji emocjonalnej uczniów.
Uważność to stan umysłu, osiągany poprzez skupienie uwagi na chwili obecnej, przy równoczesnym łagodnym, życzliwym przyjmowaniu i akceptowaniu emocji, myśli i wrażeń zmysłowych. Uważność można określić jako umiejętność zarządzania uwagą poprzez celowe kierowanie uwagi w trzech kierunkach: na siebie, na innych oraz na to, co dzieje się wokół. Mindfulness, uważność nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek religią i może być praktykowany przez każdego bez względu na jego przekonania i wiarę.
Tematyka 12 warsztatów:
1. Porozmawiajmy o uważności
2. Porozmawiajmy o uważności (c.d)
3. Automatyczny czy uważny umysł?
4. Mózg trójjedyny
5. Trening dla ciała i umysłu
6. Myślę, więc jestem? Czy raczej: Jestem, więc myślę?
7. Rzeczywistość, którą odbieramy, zanim o niej pomyślimy, czyli co nieco o spostrzeżeniach
8. Myślę, czuję, medytuję
9. Gdy problem rodzi się w głowie, czyli o radzeniu sobie ze stresem
10. Gdy twoje myśli spotykają się z drugim człowiekiem, czyli słów kilka o relacjach i komunikacji
11. Twoje supermoce – życzliwość i wdzięczność
12. Gdziekolwiek jesteś, bądź!
KORZYŚCI DLA UCZNIÓW z udziału w programie:
-lepsza koncentracja i pamięć,
-wzrost poczucia własnej wartości,
-rozwój kreatywności lepsze zdrowie i odporność
-wzrost energii do działania, uprawiania sportu, aktywnego wypoczynku,
– lepsze radzenie sobie z emocjami i stresem,
– budowanie prawidłowych relacji społecznych.
Więcej informacji o projekcie dostępne są na stronie internetowej Polskiego Instytutu Mindfulness www.polski-instytut-mindfulness.pl. Projekt posiada rekomendację Centrum Pozytywnej Edukacji.
- Szczegóły
„Kot w tarapatach” to program edukacyjno-profilaktyczny opracowany przez Zespół Terapii Dziecka i Rodziców w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „Krakowski Ośrodek Terapii”.
W tym roku klasy pierwsze szkoły podstawowej przystąpiły do programu wychowawczego „Kot w tarapatach”. Udział w programie trwa trzy lata. Głównym założeniem programu jest budowanie bezpiecznych relacji dzieci z dorosłymi opartych na zaufaniu i właściwym szacunku. Kształtowanie umiejętności zwracania się do dorosłego i do rówieśnika z prośbą o pomoc, wzajemne pomaganie sobie. Nauczyciele uczestniczący w spotkaniach zorganizowanych przez Krakowski Ośrodek Terapii mają możliwość dzielenia się spostrzeżeniami dotyczącymi lepszego zrozumienia stanów umysłowych dzieci a także właściwego ich odczytywania i rozpoznawania.
W tym roku przeprowadzone zostały zajęcia według dwóch scenariuszy:
„Kot w tarapatach”
„Kot w naszej klasie”
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem. Dzieci chętnie wypowiadały się, dzieliły się swoim doświadczeniem. Wykonały piękne prace plastyczne, które zostały wysłane do koordynatorów programu. W nagrodę każda z klas otrzymała pięknego, ręcznie zrobionego Kotka. Wspólnie wykonaliśmy dla niego domek, aby mógł zamieszkać w naszej klasie.
Mamy jednak zadanie specjalne. Wspólnie podjęliśmy decyzję o tym, że każdy z nas wyśle do Kotka pocztówkę ze swoich wakacji zaadresowaną na adres szkoły.
Mam nadzieję, że po wakacjach wszyscy wspólnie spotkamy się i będziemy mieć do opowiedzenia wiele ciekawych historii.
- Szczegóły
Trening umiejętności społecznych kakTUS
KakTUS to autorska metoda pracy z dziećmi i młodzieżą ukierunkowana na rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych, pozwalających na tworzenie satysfakcjonujących relacji z ludźmi wzbogacona o elementy terapii poznawczo-behawioralnej, uważność i relaksację oraz trening kreatywności.
Naszym nadrzędnym celem jest wspieranie rozwoju umiejętności, które umożliwią dziecku budowanie satysfakcjonujących relacji rówieśniczych, a także wzmocnienie zasobów osobistych dziecka takich jak poczucie wpływu oraz poczucie własnej wartości. Niezwykle istotne jest dla nas to, aby wyposażyć dziecko w odpowiednie i skuteczne metody oraz narzędzia, dzięki którym będzie efektywnie radzić sobie z trudnymi emocjami takimi jak lęk, smutek, czy złość. Dużą wagę przykładamy do nauki strategii konstruktywnego radzenia sobie ze stresem oraz sytuacjami trudnymi i konfliktowymi.
Terapia poznawczo-behawioralna zakłada bezpośredni związek tego: jak myślimy, co czujemy i jak się zachowujemy. Ten związek jest niezwykle ważny, ponieważ osob w każdym wieku, które prezentują jakiekolwiek zachowania problemowe najczęściej myślą w sposób niewłaściwy, bądź utrudniający np. skupiają się jedynie na negatywach, nie dostrzegając najmniejszych sukcesów i osiągnięć lub są nadmiernie krytyczni wobec siebie. Skupieni się na przeszłości często zamartwiają się tym czego doświadczyli lub tym co może wydarzyć się w przyszłości. Terapia poznawczo-behawioralna uważana jest za najbardziej skuteczną metodę pracy terapeutycznej, dlatego też wprowadzenie jej elementów takich jak praca nad zniekształceniami poznawczymi, identyfikacja myśli automatycznych i nauka ich przeformułowania wydaje się być niezwykle pomocna w treningu umiejętności społecznych skierowanym do dzieci i młodzieży.
Uważność to stan umysłu, który możemy osiągnąć dzięki skupieniu uwagi na chwili obecnej. Uważność polega na przyjmowaniu i akceptowaniu emocji, myśli i wrażeń płynących ze zmysłów, dzięki czemu w sposób świadomy rozwijamy zdolność do dostrzegania naszych wewnętrznych i zewnętrznych przeżyć. Relaksacja stanowi naturalny proces, w którym następuje rozluźnienie ciała i umysłu. Dzięki uważności i technikom relaksacyjnym dziecko jest w stanie rozwinąć zdolność koncentracji oraz osiągnąć stan wyciszenia i spokoju. Uważność jest jedną z metod terapii poznawczo-behawioralnej, która wspiera umiejętność radzenia sobie ze stresem i obniżania napięcia towarzyszącego nam w życiu codziennym. Wśród wykorzystywanych w tym celu technik znajdują się między innymi ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia oparte na doznaniach zmysłowych, a także techniki wyobrażeniowe.
Trening kreatywności to rodzaj treningu o charakterze psychoedukacyjnym, za pomocą którego możemy wzmacniać i rozwijać twórcze myślenie u dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Jest to forma pracy grupowej, której celem jest wykształcenie u uczestników odpowiednich form zachowania, które dzięki wielokrotnym ćwiczeniom naturalnie przekształcą się w nawyk. Na treningu kreatywności rozwijane są umiejętności komunikacyjne, zdolność do koncentracji oraz zdolności kreatywnego myślenia. Proponowane ćwiczenia rozwijają zdolność ekspresji pomysłów, myśli i emocji dziecka,
a także wzmacniają jego samowiedzę oraz samoocenę. Dodatkowo trening kreatywności kształtuje otwartość i spontaniczność dziecka, a także wpływa na znoszenie barier psychicznych i psychospołecznych, które mogą blokować proces twórczy.
Zajęcia w ramach treningu umiejętności społecznych są realizowane w formie zajęć grupowych. Grupa dobrana jest według wieku, etapu edukacyjnego oraz potrzeb i możliwości uczniów. Grupa liczy zazwyczaj od 4 do 10 uczestników. Zajęcia prowadzone są przez terapeutów treningu umiejętności społecznych oraz w klasach starszych z elementami socjoterapii. Zajęcia grupowe ukierunkowane są na rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych, emocjonalnych z uwzględnieniem umiejętności poznawczych, poczucia tożsamości i własnej wartości. Zajęcia prowadzone są w sposób atrakcyjny dla uczniów poprzez połączenie gier oraz zabaw społecznych i nauki w dorosłym życiu.
Zajęcia mają na celu:
– utrwalanie zasad i norm panujących w szkole i w społeczeństwie,
– naukę rozróżniania i identyfikowania podstawowych emocji, rozumienia siebie i innych ludzi,
– nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
– współpracę w grupie,
– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym tworzenie spójnej wypowiedzi na forum grupy,
– wyrównywanie deficytów umiejętności społecznych poprzez kształtowanie prawidłowych relacji w grupie opartych na szacunku, uczciwości i tolerancji,
– zwiększenie świadomości wpływu na własne życie – rozwijanie poczucia odpowiedzialności,
– rozwijanie umiejętności pozytywnego rozwiązywania konfliktów,
– radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
– radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami,
– budowanie prawidłowego obrazu samego siebie – wzmacnianie samooceny.