„Tablice interaktywne, projektory UST, głośniki, interaktywne monitory dotykowe – takie pomoce dydaktyczne można kupić do szkół podstawowych w ramach Rządowego programu na lata 2017-2019 – Aktywna tablica”
W roku szkolnym 2017/2018 po złożeniu wniosku do organu prowadzącego nasza szkoła bierze udział w projekcie rządowym Aktyna Tablica na lata 2017-2019, aby realizować zadania współczesnej szkoły takie jak rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej czy przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, wprowadzanie innowacji pedagogicznych w trakcie trwania programu i dążenie do unowocześniania szkoły.
Zrealizowane zadania programu:
- Wyznaczenie koordynatora oraz zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w SP Bolmin
- Uczestniczenie nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu „Internet i multimedia w edukacji”
- Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych, we wszystkich oddziałach szkoły
- Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK
- Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych
Podczas realizacji projektu w II semestrze roku szkolnego 2017/2018 prężnie działał zespół samokształceniowy realizujący zadania programowe, głownie te wymagające prowadzenia zajęć z użyciem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej podczas wszystkich zajęć edukacyjnych odbywających się w salach lekcyjnych. Do programu został powołany koordynator oraz zespół samokształceniowy, dzięki któremu powstały scenariusze lekcji jako forma dzielenia się doświadczeniem oraz różnorodnymi formami rozwiązań pracy z TIK. Podczas pracy z tablicą multimedialną wykorzystano takie sposoby pracy jak:
- Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
- Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
- Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym
- Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat co miało wpływ na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
- Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie co miało wpływ na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Wnioski z pracy w projekcie:
- zwrócenie uwagi na specyficzne trudności uczniów podczas pracy z wykorzystaniem TIK
- udostępnienie uczniom narzędzi, które umożliwią im prace podczas samodzielnego rozwiązywania problemów
- osiąganie wcześniej zamierzonych celów
- praca metodami zwiększającymi motywacje uczniów do nauki
- prezentacja łatwo dostępnych materiałów
AKTYWNA TABLICA
(program rządowy na lata 2017-2019)
Program Aktywna Tablica, który realizowany jest w naszej szkole, na lata 2017-2019, pomaga uczniom oraz nauczycielom stać się mistrzami nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz rozwijać w nich takie kompetencje, co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji. Jest to program rządowy, dofinansowujący nowoczesną pomoc informatyczną i edukacyjną dla szkół. Realizacja projektu obejmuje wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.
Planowane sposoby wykorzystania tablicy w punktach:
- Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
- Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
- Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym (w tym z plansz, słowników czy encyklopedii, itp.)
- Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat. Wpłynie to pozytywnie na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
- Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych* przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie. Wpłynie to na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Zalety wykorzystania tablic interaktywnych w procesie nauczania:
- Uczniowie są bardziej zainteresowani lekcją, skupiają uwagę na zagadnieniu, nie muszą sporządzać notatek.
- Technologia pozwala na intuicyjną, bezpieczną i łatwą obsługę. Wystarczy palec do pracy z tablicą interaktywną lub zwykły wskaźnik/pisak.
- Wszyscy uczestnicy zajęć w tym samym czasie mogą na dużym ekranie obserwować, analizy i dokonywać natychmiastowego opisu obiektów i zjawisk.
- Nauczyciel ma możliwość prowadzenia na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach biologii, przyrody, chemii, fizyki oraz omawiania wyników w oparciu o widoczne na tablicy wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia przy użyciu tablicy interaktywnej może je zapisać i udostępnić uczniom oraz wykorzystać podczas innych zajęć np. wyrównawczych czy powtórkowych.
- Nauczyciele lepiej wykorzystują programy multimedialne, filmy, materiały dydaktyczne i Internet poprzez możliwość zapisywania ich w formie elektronicznej.
- Zdecydowanie podniesie się jakość pracy dydaktycznej szkoły poprzez: wzrost atrakcyjności zajęć, poszerzenie wiedzy, umiejętności uczniów w praktycznym wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych, wzrost umiejętności uczniów w przygotowaniu i przeprowadzeniu prezentacji multimedialnych, programowania, wzrost kompetencji nauczycieli w zakresie nowoczesnych technik nauczania, możliwość wykorzystania technologii informacyjnych w nauczaniu przedmiotowym.
- Tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez pokazywanie środowisku, że placówka systematycznie rozwija bazę dydaktyczną i dba o komfortowe warunki nauki, uczniowie będą mieli lepsze szanse na kolejnych etapach edukacyjnych, ich kompetencje kluczowe nie będą gorsze niż te posiadane przez uczniów ze środowisk miejskich.
- Nauczyciele zdobędą nowe doświadczenia w pracy dydaktycznej i organizacji dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, które będą potencjałem szkoły w przyszłości. Będą stymulować uczniów do aktywności podczas zajęć poprzez praktyczne wykorzystanie multimedialnych programów edukacyjnych i interaktywnych, nie będą ograniczać zajęć do pokazów lecz będą tworzyć sytuacje do interaktywnego rozwiązywania zadań i problemów edukacyjnych.
Koordynatorem projektu „Aktywna tablica” w naszej szkole jest Pani Małgorzata Drabik (klasy IV – VIII) i Urszula Kuta (edukacja wczesnoszkolna). Powołany został także zespół wspomagający pracę Dyrektora oraz koordynatorów przy projekcie, a są to:
Pani Ewa Krajewska
Pani Małgorzata Kasprzyk
Pani Dorota Chrabąszcz
Pani Zdzisława Mazur
Pani Karolina Banasik
Pani Karolina Gierczak
Pani Anita Hańćko.