„Tablice interaktywne, projektory UST, głośniki, interaktywne monitory dotykowe – takie pomoce dydaktyczne można kupić do szkół podstawowych w ramach Rządowego programu na lata 2017-2019 – Aktywna tablica”

W roku szkolnym 2017/2018 po złożeniu wniosku do organu prowadzącego nasza szkoła bierze udział  w projekcie rządowym Aktyna Tablica na lata 2017-2019, aby realizować zadania współczesnej szkoły takie jak rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej czy przygotowanie uczniów do życia  w społeczeństwie informacyjnym, wprowadzanie innowacji pedagogicznych w trakcie trwania programu i dążenie do unowocześniania szkoły.

Zrealizowane zadania programu:

  • Wyznaczenie koordynatora oraz zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w SP Bolmin
  • Uczestniczenie nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK        w nauczaniu „Internet i multimedia w edukacji”
  • Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych,  we wszystkich oddziałach szkoły
  • Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK
  • Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych

Podczas realizacji projektu w II semestrze roku szkolnego 2017/2018 prężnie działał zespół samokształceniowy realizujący zadania programowe, głownie te wymagające prowadzenia zajęć  z użyciem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej podczas wszystkich zajęć edukacyjnych odbywających się w salach lekcyjnych. Do programu został powołany koordynator oraz zespół samokształceniowy, dzięki któremu powstały scenariusze lekcji jako forma dzielenia się doświadczeniem oraz różnorodnymi formami rozwiązań pracy z TIK. Podczas pracy z tablicą multimedialną wykorzystano takie sposoby pracy jak:

  • Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
  • Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
  • Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym
  • Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym            i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat co miało  wpływ na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
  • Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie co miało wpływ na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak  i tych      z trudnościami w nauce.

Wnioski z pracy w projekcie:

  • zwrócenie uwagi na specyficzne trudności uczniów podczas pracy z wykorzystaniem TIK
  • udostępnienie uczniom narzędzi, które umożliwią im prace podczas samodzielnego rozwiązywania problemów
  • osiąganie wcześniej zamierzonych celów
  • praca metodami zwiększającymi motywacje uczniów do nauki
  • prezentacja łatwo dostępnych materiałów

 

AKTYWNA TABLICA

(program rządowy na lata 2017-2019)

Program Aktywna Tablica, który realizowany jest w naszej szkole, na lata 2017-2019,  pomaga uczniom oraz nauczycielom stać się mistrzami nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz rozwijać w nich takie kompetencje, co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji. Jest to program rządowy, dofinansowujący nowoczesną pomoc informatyczną i edukacyjną dla szkół. Realizacja projektu obejmuje wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.

 Planowane sposoby wykorzystania tablicy w punktach:

  1. Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
  2. Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
  3. Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym (w tym z plansz, słowników czy encyklopedii, itp.)
  4. Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym            i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat. Wpłynie to pozytywnie na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
  5. Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych* przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie. Wpłynie to na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami      w nauce.

Zalety wykorzystania tablic interaktywnych w procesie nauczania:

  1. Uczniowie są bardziej zainteresowani lekcją, skupiają uwagę na zagadnieniu, nie muszą sporządzać notatek.
  2. Technologia pozwala na intuicyjną, bezpieczną i łatwą obsługę. Wystarczy palec do pracy z tablicą interaktywną lub zwykły wskaźnik/pisak.
  3. Wszyscy uczestnicy zajęć w tym samym czasie mogą na dużym ekranie obserwować, analizy i dokonywać natychmiastowego opisu obiektów i zjawisk.
  4. Nauczyciel ma możliwość prowadzenia na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach biologii, przyrody, chemii, fizyki oraz omawiania wyników w oparciu o widoczne na tablicy wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane.
  5. Nauczyciel prowadzący zajęcia przy użyciu tablicy interaktywnej może je  zapisać i udostępnić uczniom oraz wykorzystać podczas innych zajęć np. wyrównawczych czy powtórkowych.
  6. Nauczyciele lepiej wykorzystują programy multimedialne, filmy, materiały dydaktyczne i Internet poprzez możliwość zapisywania ich  w formie elektronicznej.
  7. Zdecydowanie podniesie się jakość pracy dydaktycznej szkoły poprzez: wzrost atrakcyjności zajęć, poszerzenie wiedzy, umiejętności uczniów w praktycznym wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu  i pomocy dydaktycznych, wzrost umiejętności uczniów w przygotowaniu i przeprowadzeniu prezentacji multimedialnych, programowania, wzrost kompetencji nauczycieli w zakresie nowoczesnych technik nauczania, możliwość wykorzystania technologii informacyjnych w nauczaniu przedmiotowym.
  8. Tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez pokazywanie środowisku, że placówka systematycznie rozwija bazę dydaktyczną i dba o komfortowe warunki nauki, uczniowie będą mieli lepsze szanse na kolejnych etapach edukacyjnych, ich kompetencje kluczowe nie będą gorsze niż te posiadane przez uczniów ze środowisk miejskich.
  9. Nauczyciele zdobędą nowe doświadczenia w pracy dydaktycznej             i organizacji dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, które będą potencjałem szkoły w przyszłości. Będą stymulować uczniów do aktywności podczas zajęć poprzez praktyczne wykorzystanie multimedialnych programów edukacyjnych i interaktywnych, nie będą ograniczać zajęć do pokazów lecz będą tworzyć sytuacje do interaktywnego rozwiązywania zadań i problemów edukacyjnych.                                                          

Koordynatorem projektu „Aktywna tablica” w naszej szkole jest Pani Małgorzata Drabik (klasy IV – VIII)    i Urszula Kuta (edukacja wczesnoszkolna).  Powołany został także zespół wspomagający pracę Dyrektora oraz koordynatorów przy projekcie, a są to:

Pani Ewa Krajewska

Pani Małgorzata Kasprzyk

Pani Dorota Chrabąszcz

Pani Zdzisława Mazur

Pani Karolina Banasik

Pani Karolina Gierczak

Pani Anita Hańćko.

 

Herb_m.png logo strona

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Dwujęzycznymi im. św. Jana Pawła II w Bolminie

MAŁA SZKOŁA WIELKA SZANSA