Trening umiejętności społecznych kakTUS
KakTUS to autorska metoda pracy z dziećmi i młodzieżą ukierunkowana na rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych, pozwalających na tworzenie satysfakcjonujących relacji z ludźmi wzbogacona o elementy terapii poznawczo-behawioralnej, uważność i relaksację oraz trening kreatywności.
Naszym nadrzędnym celem jest wspieranie rozwoju umiejętności, które umożliwią dziecku budowanie satysfakcjonujących relacji rówieśniczych, a także wzmocnienie zasobów osobistych dziecka takich jak poczucie wpływu oraz poczucie własnej wartości. Niezwykle istotne jest dla nas to, aby wyposażyć dziecko w odpowiednie i skuteczne metody oraz narzędzia, dzięki którym będzie efektywnie radzić sobie z trudnymi emocjami takimi jak lęk, smutek, czy złość. Dużą wagę przykładamy do nauki strategii konstruktywnego radzenia sobie ze stresem oraz sytuacjami trudnymi i konfliktowymi.
Terapia poznawczo-behawioralna zakłada bezpośredni związek tego: jak myślimy, co czujemy i jak się zachowujemy. Ten związek jest niezwykle ważny, ponieważ osob w każdym wieku, które prezentują jakiekolwiek zachowania problemowe najczęściej myślą w sposób niewłaściwy, bądź utrudniający np. skupiają się jedynie na negatywach, nie dostrzegając najmniejszych sukcesów i osiągnięć lub są nadmiernie krytyczni wobec siebie. Skupieni się na przeszłości często zamartwiają się tym czego doświadczyli lub tym co może wydarzyć się w przyszłości. Terapia poznawczo-behawioralna uważana jest za najbardziej skuteczną metodę pracy terapeutycznej, dlatego też wprowadzenie jej elementów takich jak praca nad zniekształceniami poznawczymi, identyfikacja myśli automatycznych i nauka ich przeformułowania wydaje się być niezwykle pomocna w treningu umiejętności społecznych skierowanym do dzieci i młodzieży.
Uważność to stan umysłu, który możemy osiągnąć dzięki skupieniu uwagi na chwili obecnej. Uważność polega na przyjmowaniu i akceptowaniu emocji, myśli i wrażeń płynących ze zmysłów, dzięki czemu w sposób świadomy rozwijamy zdolność do dostrzegania naszych wewnętrznych i zewnętrznych przeżyć. Relaksacja stanowi naturalny proces, w którym następuje rozluźnienie ciała i umysłu. Dzięki uważności i technikom relaksacyjnym dziecko jest w stanie rozwinąć zdolność koncentracji oraz osiągnąć stan wyciszenia i spokoju. Uważność jest jedną z metod terapii poznawczo-behawioralnej, która wspiera umiejętność radzenia sobie ze stresem i obniżania napięcia towarzyszącego nam w życiu codziennym. Wśród wykorzystywanych w tym celu technik znajdują się między innymi ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia oparte na doznaniach zmysłowych, a także techniki wyobrażeniowe.
Trening kreatywności to rodzaj treningu o charakterze psychoedukacyjnym, za pomocą którego możemy wzmacniać i rozwijać twórcze myślenie u dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych. Jest to forma pracy grupowej, której celem jest wykształcenie u uczestników odpowiednich form zachowania, które dzięki wielokrotnym ćwiczeniom naturalnie przekształcą się w nawyk. Na treningu kreatywności rozwijane są umiejętności komunikacyjne, zdolność do koncentracji oraz zdolności kreatywnego myślenia. Proponowane ćwiczenia rozwijają zdolność ekspresji pomysłów, myśli i emocji dziecka,
a także wzmacniają jego samowiedzę oraz samoocenę. Dodatkowo trening kreatywności kształtuje otwartość i spontaniczność dziecka, a także wpływa na znoszenie barier psychicznych i psychospołecznych, które mogą blokować proces twórczy.
Zajęcia w ramach treningu umiejętności społecznych są realizowane w formie zajęć grupowych. Grupa dobrana jest według wieku, etapu edukacyjnego oraz potrzeb i możliwości uczniów. Grupa liczy zazwyczaj od 4 do 10 uczestników. Zajęcia prowadzone są przez terapeutów treningu umiejętności społecznych oraz w klasach starszych z elementami socjoterapii. Zajęcia grupowe ukierunkowane są na rozwój kompetencji społecznych, komunikacyjnych, emocjonalnych z uwzględnieniem umiejętności poznawczych, poczucia tożsamości i własnej wartości. Zajęcia prowadzone są w sposób atrakcyjny dla uczniów poprzez połączenie gier oraz zabaw społecznych i nauki w dorosłym życiu.
Zajęcia mają na celu:
– utrwalanie zasad i norm panujących w szkole i w społeczeństwie,
– naukę rozróżniania i identyfikowania podstawowych emocji, rozumienia siebie i innych ludzi,
– nawiązywanie pozytywnych relacji z rówieśnikami,
– współpracę w grupie,
– rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym tworzenie spójnej wypowiedzi na forum grupy,
– wyrównywanie deficytów umiejętności społecznych poprzez kształtowanie prawidłowych relacji w grupie opartych na szacunku, uczciwości i tolerancji,
– zwiększenie świadomości wpływu na własne życie – rozwijanie poczucia odpowiedzialności,
– rozwijanie umiejętności pozytywnego rozwiązywania konfliktów,
– radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych,
– radzenie sobie z porażkami i niepowodzeniami,
– budowanie prawidłowego obrazu samego siebie – wzmacnianie samooceny.