Logopeda – mgr Zdzisława Mazur
Specjalistyczne zajęcia logopedyczne organizowane są dla uczniów:
- z zaburzeniami mowy,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z nieprawidłowościami w rozwoju mowy głośnej i pisma,
- z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Zadania logopedy szkolnego:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawowe cele terapii logopedycznej:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi,
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie
i wyraźnie, - wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
- zachęcanie uczniów do twórczej aktywności słownej.
Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, szczególnie w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.
Drogi rodzicu!
Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą! I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce - terapia przynosi rezultaty.
Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:
- Bądź w stałym kontakcie z logopedą, aby na bieżąco pozyskać informacje o stanie mowy swojego dziecka.
- Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
- Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
- Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
- Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.
Propozycje ćwiczeń logopedycznych do pracy w domu kliknij -->TUTAJ
Pamiętaj o systematyczności w ćwiczeniach.
Materiały dla dzieci korzystających z terapii logopedycznej w Bolminie
I.gimnastyka buzi
https://wordwall.net/resource/1052423/gimnastyka-buzi
gimastyka buzi i języka
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
II. Kategoryzacja
Poniżej linki do ćwiczeń głosek sz i ż w wyrazach
głoska ż
https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA
głoska sz
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
III.
głoska s
https://wordwall.net/pl/resource/956631/logopedia
https://wordwall.net/pl/resource/1052599/logopedia/g%c5%82oska-sz-nag%c5%82os
sz- sródgłos
https://wordwall.net/pl/resource/1046971/logopedia/sz-%c5%9br%c3%b3dg%c5%82os-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw
sz w wyrazie
https://wordwall.net/pl/resource/1046334/logopedia/pozycja-g%c5%82oski-sz-w-wyrazie-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw
Zajęcia logopedyczne:
Gorąco zachęcam do zapoznania się z poniżej podanymi historyjkami i bajkami logopedycznymi. Bajka logopedyczna oprócz tego, że usprawnia narządy mowy dziecka, to również uwrażliwia na różnorodność świata dźwięków, mobilizuje do myślenia i poprawnej werbalizacji, przygotowuje do nauki czytania (poprzez usprawnianie słuchu fonemowego). Bajka logopedyczna to krótka historyjka, której bohaterami może być nasze dziecko, Pan Języczek lub zwierzątka. Dzieci słuchając czytanych lub opowiadanych bajek, wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy, polegające na pokazaniu ruchem języka, warg, żuchwy określonego fragmentu bajki. Ćwiczenia są wplatane w treść bajki tak, aby dzieci nie odczuły znudzenia i zmęczenia, dlatego też urozmaiceniem są także elementy ruchu i wypowiadane wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Ważne aby ćwiczenia wykonywane były codziennie przez 5 – 10 minut. Ćwiczenia z dzieckiem wymagają systematyczności i wytrwałości. Tylko wtedy możliwe jest osiągnięcie oczekiwanych efektów. Jeśli w pracy z dzieckiem będziemy stosować zachęty i pochwały nauczymy je właściwej samooceny i zachęcimy do doskonalenia swoich umiejętności.
Pomocą przy wykonywaniu ćwiczeń artykulacyjnych i rozwijaniu różnych sprawności mogą być proponowane strony internetowe:
https://mamotoja.pl/gry-logopedyczne.html
https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu https://czasdzieci.pl/
http://poradniapp-lipsko.pl/porady-instruktaze/instruktaz-logopedyczny-dla-rodzicow/
http://www.ppp-tomaszow.pl/page/125/proste-cwiczenia-logopedyczne-do-wykonywania-w-d.html