- Szczegóły
Uczniowie kl. VII i VIII ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Św. Jana Pawła II w Bolminie w roku szkolnym 2022/2023 realizowali Ogólnopolski Projekt Katechetyczny „ W dorosłe życie z Bogiem”.
Zrealizowaliśmy następujące zadania:
1. „Prawda w życiu współczesnego człowieka”- po omówieniu głównych zagadnień encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II, uczniowie przygotowali plakaty promujące prawdę, miłość, wolność i ich rolę w życiu każdego człowieka.
2. „Święci są wśród nas - Carlo Acutis - świadek Eucharystii”- uczniowie zapoznali się z drogą życiową Carla prowadzącą ku doskonałości, poprzez czytanie książki pt. „Eucharystia- moja autostrada do nieba” Nicoli Gori, oglądanie filmu o tym samym tytule, a na koniec przedstawili własne plany drogi do świętości – rysunek, opowiadanie, prezentacja, itd.
3. „Skarbiec modlitwy”- uczniowie przygotowali słoik, ozdobili go wg własnego uznaniai umieścili w nim mnóstwo tekstów modlitw wybranych przez każdego ucznia, albo napisanych własnoręcznie, bądź wydrukowanych, czy umieszczonych na obrazkach. Prawie przez cały rok szkolny były losowane z tego słoja modlitwy do poszczególnych katechez.
4. „Bezcenny dar – życie”- uczniowie kl. VIII w ramach katechezy „Aborcja a duchowa adopcja” przygotowali plakaty propagujące ideę duchowej adopcji, Marsz Świętości Życia, Marsz dla Życia i Rodziny, Krucjatę Modlitwy w Obronie Poczętych Dzieci i wywiesili je na szkolnym korytarzu - wystawa o tematyce pro-life.
5. „Na brak wiary nie znajdziecie lekarstwa w Internecie - spotkanie z człowiekiem wierzącym” - uczniowie spotkali się z p. Pawłem K. architektem z zawodu, z zamiłowania pedagogiem i fotografem, a przede wszystkim człowiekiem wierzącym, mieszkającym w Częstochowie u stóp Jasnogórskiej Królowej Polski, który jest też mężem i ojcem trójki dorosłych dzieci. Podczas spotkania przekazał młodym ludziom wiele wskazówek życiowych i uświadomił jak cenna jest wiara w życiu człowieka.
6. „ Jak znaleźć swoje miejsce w Kościele - wspólnoty i ruchy katolickie”- uczniowie spotkali się z Jowitą S., uczennicą szkoły średniej, przedstawicielką Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży z Chęcin, która z wykorzystaniem prezentacji ciekawie przedstawiła historię i działalność KSM oraz sama dała świadectwo wiary.
7. „Radość pielgrzymowania”- uczniowie w miesiącu poświęconym Sercu Pana Jezusa pielgrzymowali pieszo (12 km) do sąsiedniej Parafii Wierna pw. Najświętszego Serca Jezusowego. Pielgrzymka ta była dziękczynieniem za łaski otrzymane przez lata nauki w SP oraz modlitwą dziewcząt i chłopców o dobre wybory w przyszłym życiu, za rodziców i nauczycieli, aby prowadzili ich drogą mądrości i miłości.
8. „Wspólnie adorujemy Najświętszy Sakrament”- uczniowie kl. VII w Wielką Sobotę czuwali przy Grobie Pana Jezusa adorując Najświętszy Sakrament. Podczas tej adoracji dziękowali za dar chrztu świętego.
9. „Kreatywny katecheta”- w ramach tego zadania w obu klasach została przeprowadza katecheza pt. „Chrzest Polski - strata czy zysk?” w związku z Narodowym Świętem Chrztu Polski. Przedłużeniem tej katechezy była inscenizacja z 3 scenami pt.”Chrzest Polski - początki państwa polskiego”, w której wystąpili uczniowie kl. V-VIII. Została ona wystawiona na forum szkoły i otrzymała niemały aplauz. Nawet nauczyciele byli zachwyceni, gdyż jak stwierdzili: „czuli się jak w teatrze”, a uczniowie wreszcie zrozumieli, co to był ten chrzest Polski.
Udział w projekcie bardziej mobilizował uczniów do aktywności i różnego rodzaju działań na terenie szkoły, czy poza nią. Najczęściej zadania dawały radość, a czasem niechęć niektórych uczniów. Jednak w ostatecznym rozrachunku warto było w nim uczestniczyć.
- Szczegóły
„Tablice interaktywne, projektory UST, głośniki, interaktywne monitory dotykowe – takie pomoce dydaktyczne można kupić do szkół podstawowych w ramach Rządowego programu na lata 2017-2019 – Aktywna tablica”
W roku szkolnym 2017/2018 po złożeniu wniosku do organu prowadzącego nasza szkoła bierze udział w projekcie rządowym Aktyna Tablica na lata 2017-2019, aby realizować zadania współczesnej szkoły takie jak rozwijanie u uczniów i nauczycieli kluczowych kompetencji z zakresu Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej czy przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym, wprowadzanie innowacji pedagogicznych w trakcie trwania programu i dążenie do unowocześniania szkoły.
Zrealizowane zadania programu:
- Wyznaczenie koordynatora oraz zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w SP Bolmin
- Uczestniczenie nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu „Internet i multimedia w edukacji”
- Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych, we wszystkich oddziałach szkoły
- Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK
- Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych
Podczas realizacji projektu w II semestrze roku szkolnego 2017/2018 prężnie działał zespół samokształceniowy realizujący zadania programowe, głownie te wymagające prowadzenia zajęć z użyciem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnej podczas wszystkich zajęć edukacyjnych odbywających się w salach lekcyjnych. Do programu został powołany koordynator oraz zespół samokształceniowy, dzięki któremu powstały scenariusze lekcji jako forma dzielenia się doświadczeniem oraz różnorodnymi formami rozwiązań pracy z TIK. Podczas pracy z tablicą multimedialną wykorzystano takie sposoby pracy jak:
- Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
- Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
- Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym
- Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat co miało wpływ na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
- Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie co miało wpływ na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Wnioski z pracy w projekcie:
- zwrócenie uwagi na specyficzne trudności uczniów podczas pracy z wykorzystaniem TIK
- udostępnienie uczniom narzędzi, które umożliwią im prace podczas samodzielnego rozwiązywania problemów
- osiąganie wcześniej zamierzonych celów
- praca metodami zwiększającymi motywacje uczniów do nauki
- prezentacja łatwo dostępnych materiałów
AKTYWNA TABLICA
(program rządowy na lata 2017-2019)
Program Aktywna Tablica, który realizowany jest w naszej szkole, na lata 2017-2019, pomaga uczniom oraz nauczycielom stać się mistrzami nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz rozwijać w nich takie kompetencje, co jest głównym punktem w zapewnieniu wysokiej jakości edukacji. Jest to program rządowy, dofinansowujący nowoczesną pomoc informatyczną i edukacyjną dla szkół. Realizacja projektu obejmuje wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.
Planowane sposoby wykorzystania tablicy w punktach:
- Pisanie i rysowanie na tablicy (nauczyciel i uczniowie)
- Wyświetlanie filmów, zdjęć, obrazów graficznych, które mogą stanowić tło do notatek i rysunków np. uzupełniających wyświetlane obrazy.
- Korzystanie z zasobów Internetu w czasie rzeczywistym (w tym z plansz, słowników czy encyklopedii, itp.)
- Przygotowanie gotowego scenariusza lekcji z teorią, ćwiczeniami praktycznym i multimedialnymi materiałami uzupełniającymi temat. Wpłynie to pozytywnie na dynamikę lekcji i lepsze wykorzystanie czasu.
- Wykorzystywanie na lekcji ćwiczeń interaktywnych* przygotowanych samodzielnie przez nauczyciela lub wykorzystanie już istniejących dobranych odpowiednio do poziomu uczniów w klasie. Wpłynie to na dobór ćwiczeń do potrzeb poszczególnych uczniów i pozwoli na zaangażowanie uczniów zdolnych jak i tych z trudnościami w nauce.
Zalety wykorzystania tablic interaktywnych w procesie nauczania:
- Uczniowie są bardziej zainteresowani lekcją, skupiają uwagę na zagadnieniu, nie muszą sporządzać notatek.
- Technologia pozwala na intuicyjną, bezpieczną i łatwą obsługę. Wystarczy palec do pracy z tablicą interaktywną lub zwykły wskaźnik/pisak.
- Wszyscy uczestnicy zajęć w tym samym czasie mogą na dużym ekranie obserwować, analizy i dokonywać natychmiastowego opisu obiektów i zjawisk.
- Nauczyciel ma możliwość prowadzenia na żywo pokazów i eksperymentów na lekcjach biologii, przyrody, chemii, fizyki oraz omawiania wyników w oparciu o widoczne na tablicy wykresy, tabele, zestawienia, do których na bieżąco można wprowadzać dane.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia przy użyciu tablicy interaktywnej może je zapisać i udostępnić uczniom oraz wykorzystać podczas innych zajęć np. wyrównawczych czy powtórkowych.
- Nauczyciele lepiej wykorzystują programy multimedialne, filmy, materiały dydaktyczne i Internet poprzez możliwość zapisywania ich w formie elektronicznej.
- Zdecydowanie podniesie się jakość pracy dydaktycznej szkoły poprzez: wzrost atrakcyjności zajęć, poszerzenie wiedzy, umiejętności uczniów w praktycznym wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych, wzrost umiejętności uczniów w przygotowaniu i przeprowadzeniu prezentacji multimedialnych, programowania, wzrost kompetencji nauczycieli w zakresie nowoczesnych technik nauczania, możliwość wykorzystania technologii informacyjnych w nauczaniu przedmiotowym.
- Tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły poprzez pokazywanie środowisku, że placówka systematycznie rozwija bazę dydaktyczną i dba o komfortowe warunki nauki, uczniowie będą mieli lepsze szanse na kolejnych etapach edukacyjnych, ich kompetencje kluczowe nie będą gorsze niż te posiadane przez uczniów ze środowisk miejskich.
- Nauczyciele zdobędą nowe doświadczenia w pracy dydaktycznej i organizacji dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, które będą potencjałem szkoły w przyszłości. Będą stymulować uczniów do aktywności podczas zajęć poprzez praktyczne wykorzystanie multimedialnych programów edukacyjnych i interaktywnych, nie będą ograniczać zajęć do pokazów lecz będą tworzyć sytuacje do interaktywnego rozwiązywania zadań i problemów edukacyjnych.
Koordynatorem projektu „Aktywna tablica” w naszej szkole jest Pani Małgorzata Drabik (klasy IV – VIII) i Urszula Kuta (edukacja wczesnoszkolna). Powołany został także zespół wspomagający pracę Dyrektora oraz koordynatorów przy projekcie, a są to:
Pani Ewa Krajewska
Pani Małgorzata Kasprzyk
Pani Dorota Chrabąszcz
Pani Zdzisława Mazur
Pani Karolina Banasik
Pani Karolina Gierczak
Pani Anita Hańćko.
- Szczegóły
Nasza szkoła w roku szkolnym 2021/2022 została zakwalifikowana do udziału w przedsięwzięciu Ministerstwa Edukacji i Nauki pt.: "Poznaj Polskę". Program ma na celu umożliwienie uczniom udziału w wycieczkach rozpowszechniających wiedzę o zabytkach, naszej kulturze i historii. Dzięki wyjazdom młodzież poznaje również tradycje oraz osiągnięcia polskiej nauki. Środki przyznane przez Ministra na zaplanowane wyjazdy stanowią 80% całkowitego kosztu wycieczki, pozostałe 20% to wkład własny rodziców. Pierwsza wycieczka dla klas 1 – 3 do Sandomierza – dofinansowanie 5000 złotych. Podczas tego wyjazdu uczniowie będą mieli niepowtarzalną okazję poznania miejsc, stanowiących część kulturowego dziedzictwa narodowego. Druga wycieczka - dwudniowa, dedykowana uczniom klas 4 - 8 - dofinansowanie 10 000 złotych. Podczas tego wyjazdu młodzież z naszej szkoły odwiedzi miejsca związane z życiem i działalnością Jana Pawła II – patrona naszej szkoły.
Wycieczka do Krakowa - śladami Jana Pawła II
Rok szkolny 2022/2023
W drugiej edycji programu „Poznaj Polskę” w roku szkolnym 2022/2023 dostaliśmy dofinansowanie w wysokości 10 tysięcy złotych na dwie wycieczki jednodniowe do Warszawy dla klas 1 – 3 i klas 4 – 8. Program ma na celu umożliwienie uczniom udziału w wycieczkach rozpowszechniających wiedzę o zabytkach, naszej kulturze i historii. Odwiedziliśmy Muzeum Powstania Warszawskiego, Łazienki i Centrum Nauki „Kopernik”.
- Szczegóły
ProgramujeMY kielecki
Miło nam poinformować, że nasza szkoła przystąpiła do projektu „ProgramujeMY kielecki", którego celem jest podniesienie kompetencji cyfrowych nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego oraz zdobycie nowych umiejętności w obszarze nauki programowania. Na potrzeby realizacji projektu nasza szkoła otrzymała nowoczesne zestawy klocków lego do nauki programowania, a nauczyciele zostali wyposażeni w tablety.
W ramach projektu nauczyciele, po odbyciu stosownego szkolenia wprowadzającego w założenia projektu oraz po zapoznaniu się ze scenariuszami zajęć oraz zasadami programowania, poprowadzą z uczniami cykl 15 dwugodzinnych zajęć edukacyjnych. W ramach tych zajęć uczniowie będą programować i budować z klocków LEGO roboty przy użyciu komputerów ze specjalistycznym oprogramowaniem. Na zakończenie projektu uczniowie wezmą udział w Zlocie młodych programistów. Podczas zlotu dzieci będą miały okazję poszerzyć swoją wiedzę, m.in. zbudować i ożywić własne roboty z wykorzystaniem klocków LEGO WEDO, a także poznać zasady programowania nowoczesnych mobilnych robotów edukacyjnych – dronów, robotów Dash i Dot, Ozobotów oraz Edisonów.
GALERIA ZDJĘĆ
- Szczegóły
Kreatywny Uczeń XXI wieku
Szkoła Podstawowa w Bolminie od grudnia 2012r. bierze udział w realizowanym prze Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach projekcie „Kreatywny uczeń XXI wieku” o numerze identyfikacyjnym WND - POKL.09.01.02-26-189/12, współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet nr IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”.