- Szczegóły
Przewodniczący szkoły: Wojciech Kozieł
Zastępca przew.: Maja Nowak
Rzecznik do spraw uczniów klas V-VIII: Maja Włodarczyk
Rzeczenik do spraw uczniów I-IV: Karina Walter
Przewodniczący Sekcji Gospodarczej: Wiktoria Gogół
Przewodniczący Sekcji Platyczno-Dekoracyjnej: Iga Dudek
Opiekun SU: p.Halina Król-Kruk
Plan pracy Samorządu <---zobacz
- Szczegóły
Przewodniczący szkoły: Martyna Nowak
Zastępca przew.: Krzyztof Gogoł
Sekretarz/Skarbnik: Oliwia Glita, Filip Wyspiański
Opiekunowie SU: p.Anita Hańćko p. Anita Gil
- Szczegóły
Konsultacja dla uczniów
Lp. |
Imię i nazwisko |
Dzień konsultacji |
Planowe godziny konsultacji |
1. |
Banasik Karolina |
poniedziałek |
11.45 – 12.30 |
2. |
Cieślik Paulina |
wtorek |
13.25 – 14.25 |
3. |
Chrabąszcz Dorota |
poniedziałek |
15.00 – 15.45 |
4. |
Drabik Małgorzata |
piątek |
14.25 – 15.10 |
5. |
Gierczak Karolina |
wtorek |
13.35 – 14.20 |
6. |
Gil Anita |
czwartek |
15.15 – 16.00 |
7. |
Gołuch Sylwia |
czwartek (pierwszy czwartek m-ca) |
14.30 - 15.10 |
8. |
Gruszka Przemysław |
Środa (pierwsza środa m-ca) |
14.30 - 15.10 |
9. |
Grzyb Monika |
poniedziałek |
14.20 – 15.10 |
10. |
Hańćko Anita |
czwartek |
15.15 – 16.00 |
11. |
Smutek Dariusz |
wtorek |
14.25 – 15.10 |
12. |
Król-Kruk Halina |
wtorek |
14.25 – 15.10 |
13. |
Kasprzyk Małgorzata |
poniedziałek (pierwszy każdego m-ca) |
15.00 – 15.45 |
14. |
Krajewska Ewa |
wtorek |
14.25 – 15.10 |
15. |
Kuta Urszula |
czwartek |
11.45 – 12.30 |
16. |
Luty Jolanta |
środa |
13.35 – 14.20 |
17. |
Mazur Zdzisława |
piątek |
11.45 – 12.30 |
18. |
Skrobot Agnieszka |
Piątek (trzeci piątek miesiąca) |
14.30 - 15.30 |
19. |
Rapta Monika |
środa |
13.30 - 14.10 |
20. |
Zielińska Ewa |
wtorek |
13.30 - 14.10 |
Wykaz planowych godzin dostępności nauczycieli na konsultacjach
dla uczniów w roku szkolnym 2022/2023
- Szczegóły
SZKOLNE KOŁO WOLONTARIATU
„Człowiek jest wielki nie przez to,
co ma, nie przez to, kim jest,
lecz przez to, czym dzieli się z innymi”
Jan Paweł II
Szkolne Koło Wolontariatu powstało w roku szkolnym 2017/2018 z inicjatywy pani dyrektor Małgorzaty Markiewicz. Członkami koła są uczniowie klas IV-VIII pod kierunkiem p. Anity Gil, p. Urszuli Kuty, p. Sylwi Gołuch i p. Pauliny Cieślik.
Wolontariat szkolny to bezinteresowne zaangażowanie społeczności szkoły - nauczycieli, uczniów i rodziców - na rzecz potrzebujących. Uczy postawy szacunku i tolerancji wobec drugiego człowieka.
Okres nauki w szkole jest najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych.
Staramy się , aby uczniowie w naszej szkole byli pełni pasji i zaangażowania, kierowali się wrażliwością i troską o drugiego człowieka. Uczniowie chcą nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.
Wolontariat również rozwija wśród młodzieży postawę alternatywną dla konsumpcyjnego stylu życia i uzależnień. Stwarza okazję do wyszukiwania autorytetów i budowania świata wartości, pomaga w rozwijaniu zainteresowań, w szukaniu pożytecznej formy spędzania czasu wolnego. Podejmowana przez uczniów-wolontariuszy aktywność wpływa pozytywnie na rozwój ich osobowości, jest ważna i pożądana ze względu na wymiar edukacyjno- wychowawczy.
W ramach działalności Szkolnego Koła Wolontariatu organizowane są spotkania popularyzujące wiedzę o wolontariacie, służące organizacji wszelakich zbiórek i akcji charytatywnych. Praca wolontariuszy w Szkolnym Kole Wolontariatu stwarza każdemu młodemu człowiekowi szansę na rozwój własnej osobowości. Pozwala na rozwijanie posiadanych umiejętności. Przyczynia się do odkrywania nowych talentów, nawiązywania nowych znajomości i przyjaźni, uczy też pracy. Buduje poczucie sensu z faktu pomagania innym i uzyskanie poczucia satysfakcji. Przede wszystkim przyczynia się do ciekawego i twórczego spędzenia wolnego czasu przez młodych ludzi.
REGULAMIN SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU
W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁAMI DWUJĘZYCZNYMI
IM. ŚW. JANA PAWŁA II W BOLMINIE
Wolontariat to bezpłatne, świadome i dobrowolne działanie na rzecz innych.
Wolontariusz – osoba pracująca na zasadzie wolontariatu.
Szkolne Koło Wolontariatu jest inicjatywą skierowaną do uczniów klas IV - VIII, którzy chcą pomagać najbardziej potrzebującym, reagować czynnie na potrzeby środowiska, inicjować działania w środowisku szkolnym i lokalnym, wspomagać różnego typu inicjatywy charytatywne i kulturalne.
Cechy wolontariusza:
„Człowiek odnajduje siebie tylko w bezinteresownym dawaniu.”
/bp Jan Chrapek/
WYSOKI STOPIEŃ WRAŻLIWOŚCI, który pozwala na wnikliwą obserwacje świata, tego, co nas otacza. To pomaga dostrzegać wokół siebie ludzi potrzebujących, samotnych, bezradnych, cierpiących i chorych. Samo dostrzeżenie ich- to nie wszystko! Wielu ludzi bowiem dostrzega wokół siebie potrzebujących, ale przechodzi obok obojętnie, nie reaguje.
EMPATIA, czyli umiejętność wczuwania się w sytuację i doznania drugiego człowieka, rozumienia i przeżywania jego cierpienia. Takie osobiste odbieranie drugiego człowieka skłania nas do zatrzymania się nad jego niedolą, wyzwala w nas potrzebę ochraniania go, udzielania mu pomocy. Wtedy pomagamy najbardziej skutecznie. Dajmy z siebie jak najwięcej, a to z kolei daje nam ogromną satysfakcję i zadowolenie z dobrze wypełnionego moralnego obowiązku.
CIERPLIWOŚĆ, której należy się uczyć codziennie, wypełniając swe zobowiązania. Wymaga to dużego panowania nad swoimi emocjami, nad złością, zniecierpliwieniem, popędliwością, często nad lenistwem czy zniechęceniem.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ za siebie, swoje działania i za swojego podopiecznego.
Odpowiedzialność należy w sobie wzbudzać i wzmacniać. Poczucie odpowiedzialności jest dowodem naszej dojrzałości do podejmowania różnych ról społecznych. Musimy pamiętać, że jeśli zobowiązujemy się do czegoś, powinniśmy wcześniej ocenić nasze siły i umiejętności, aby nie podejmować zadań przerastających nasze możliwości. Nigdy nie należy obiecywać zbyt wiele, a potem nie wywiązywać się ze swoich zobowiązań. Lepiej wziąć na siebie mniej obowiązków, ale wywiązać się z nich sumiennie.
WSPÓŁDZAŁANIE- znacznie więcej można osiągnąć działając wspólnie niż indywidualnie. Takiego współdziałania należy uczyć się, aby nie przekształciło się w zażartą rywalizację i zaspakajanie niezdrowych własnych ambicji.
PUNKTUALNOŚĆ- poszanowanie własnego czasu i czasu innych, to kolejna cecha, którą należy w sobie wypracować.
GOSPODAROWANIE CZASEM jest bardzo cenną umiejętnością, tym bardziej, że wolontariusze swoją działalność społeczną godzą z nauką szkolną i obowiązkami domowymi. Nie można bowiem być „dobrym” wolontariuszem dla wszystkich podopiecznych, zaniedbując własną rodzinę albo nawet sąsiadów.
TOLERANCJA i AKCEPTACJA- tak bardzo potrzebna zwłaszcza w kontaktach z osobami chorymi czy niepełnosprawnymi. To bardzo trudne zadanie, aby zaakceptować tę „inność” fizyczną czy psychiczną, umieć zobaczyć w osobie niepełnosprawnej pełnowartościowego człowieka. Nie każdy umie sobie z tym poradzić. Wymaga to pewnego treningu i przygotowania psychologicznego.
PRAWO DO SŁABOŚCI, do błędu czy porażki- nie jesteśmy nieomylni, zdarza się, że zrobimy cos źle, nie tak, jak planowaliśmy. Musimy sobie dać to prawo, nie załamywać się porażkami, ale wyciągać z nich konstruktywne wnioski na przyszłość- uczyć się na błędach. Zdobywamy w ten sposób nowe doświadczenia, które nas rozwijają, wzbogacają. Tak uczymy się nowych rzeczy, aby potem służyć radą i pomocą innym.
Prawa wolontariusza:
1. Wolontariusz ma prawo do zgłaszania własnych propozycji i inicjatyw.
2. Wolontariusz ma prawo do podejmowania pracy w wymiarze nieutrudniającym nauki w szkole, pomocy w domu oraz własnego odpoczynku.
3. Wolontariusz ma prawo do wsparcia ze strony opiekunów i innych członków wolontariatu.
4. Wolontariusz ma prawo do otrzymania konkretnego zakresu obowiązków związanych z jego posługą.
5. Nie wolno wywierać na wolontariuszach presji moralnej w związku z realizowanym zadaniem pozostającym w konflikcie z jego przekonaniami.
6. Wolontariusz ma prawo do rezygnacji z pracy na rzecz wolontariatu uprzedzając odpowiednio wcześniej opiekuna Koła.
Obowiązki wolontariusza:
- Członkowie Wolontariatu systematycznie uczestniczą w pracach wolontariatu, a także w spotkaniach i warsztatach.
- Wolontariusze są słowni i wywiązują się ze swoich obowiązków.
- Wolontariusz szanuje godność osobistą, dobre imię i własność osoby, której pomaga.
- Wolontariusz dochowuje tajemnicy dotyczącej swojej pracy.
- Wolontariusze działają w zespole i pomagają sobie wzajemnie.
- Wolontariusze nie otrzymują wynagrodzenia ani żadnych świadczeń za swoją pracę.
- Członkowie Wolontariatu starają się w szkole i poza nią zachowywać kulturalnie i być wzorem dla innych uczniów, przestrzegać zasad etyki.
- Wolontariusz może zostać skreślony z listy wolontariuszy za nieprzestrzeganie Regulaminu.
Nagradzanie wolontariuszy:
Członkowie wolontariatu mogą być nagrodzeni poprzez:
a) wyrażenie uznania słownego,
b) pochwałę na forum szkoły,
c) wręczenie listów pochwalnych i dyplomów.
Cele podejmowanych działań:
- Zapoznanie młodzieży z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie.
- Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych.
- Kształtowanie postaw prospołecznych.
- Rozwijanie empatii i tolerancji.
- Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Kreowanie roli szkoły jako centrum lokalnej aktywności.
- Budowanie tradycji szkoły zgodnie z założeniami programu wychowawczego.
- Angażowanie się w działania na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem.
- Zawieranie głębokich, wartościowych przyjaźni.
10. Kształtowanie umiejętności działania zespołowego.
11. Współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi.
12. Możliwość wykorzystywania własnych umiejętności i doświadczeń.
13. Rozwijanie zainteresowań.
14. Zdobywanie doświadczenia w nowych dziedzinach.
15. Wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej.
Obszary działania:
Aktywność wolontariuszy ukierunkowana jest na dwa zasadnicze obszary: środowisko szkolne i środowisko pozaszkolne.
Realizowane zadania:
- Przybliżenie młodzieży idei wolontariatu podczas spotkań i godzin wychowawczych.
- Umożliwianie rozpoznania własnych motywacji do pracy.
- Poznanie obszarów pomocy.
- Poznanie zasad pracy i etyki działalności woluntarystycznej.
- Zapoznanie z prawami i obowiązkami wolontariuszy.
- Wywieszanie plakatów zachęcających młodzież do włączenia się w pracę Wolontariatu.
- Zamieszczenie informacji o działalności Wolontariatu na stronie internetowej szkoły.
- Zachęcanie uczniów do działań w Wolontariacie Szkolnym podczas rozmów prowadzonych przez nauczycieli i doświadczonych wolontariuszy.
- Lekcje wychowawcze poświęcone idei Wolontariatu.
10. Lekcje religii poświęcone miłości bliźniego.
- Udział w Finale WOŚP.
12. Nawiązanie współpracy z lokalnymi firmami i zakładami pracy.
13. Spotkanie z przedstawicielem PCK i Caritas.
14. Szkolenia członków wolontariatu w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.
15. Okresowe zebrania członków Wolontariatu.
16. Pomoc najuboższym rodzinom, samotnym, chorym i osobom starszym
17. Uzupełnianie „mapy” potrzeb środowiska szkolnego i lokalnego.
18. Monitorowanie działalności wolontariuszy.
19. Wymiana doświadczeń.
Dokumentowanie działalności:
- Sprawozdanie z pracy Wolontariatu Szkolnego na koniec roku szkolnego.
- Rejestr akcji charytatywnych, instytucji, w których są obecni Wolontariusze.
- Zdjęcia z imprez.
- Informacje na stronie internetowej szkoły.
- Artykuły w prasie lokalnej
- Podziękowania od osób i instytucji.
- Szczegóły
JEST OTWARTY NA WIEDZĘ.
- Opanował wiedzę i umiejętności na poziomie swoich możliwości, co pozwoli mu na kontynuację nauki w szkole średniej.
- Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w sytuacjach praktycznych.
- Posiada umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się.
- Zna podstawy języka obcego.
- Umie obsługiwać komputer.
- Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, w tym z Internetu.
- Dba o sprawność fizyczną i umie pływać.
- Rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia.
- Zna swoje mocne i słabe strony.
- Opanował na miarę swoich możliwości umiejętność rozwiązywania problemów w sposób twórczy.
- Potrafi skutecznie komunikować się w różnych sytuacjach.
- Kulturalnie się zachowuje oraz szanuje ogólnie przyjęte normy moralne, nie używa wulgaryzmów.
- Dba o swój wygląd i higienę osobistą, szanuje zdrowie.
- Jest wrażliwy na sprawy i potrzeby innych ludzi.
- Dba o wspólne dobro.
- Akceptuje samego siebie i innych, jest tolerancyjny.
- Opanował umiejętność współdziałania w zespole.
- Ma świadomość swego miejsca w rodzinie.
- Zna swoje najbliższe środowisko, swoją małą ojczyznę.
- Jest przygotowany do interkulturowego współdziałania i życia w Zjednoczonej Europie.