- Szczegóły
- Szczegóły
- Szczegóły
Logopeda – mgr Zdzisława Mazur
Specjalistyczne zajęcia logopedyczne organizowane są dla uczniów:
- z zaburzeniami mowy,
- z zaburzeniami komunikacji językowej,
- z nieprawidłowościami w rozwoju mowy głośnej i pisma,
- z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Zadania logopedy szkolnego:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawowe cele terapii logopedycznej:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi,
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej, płynnie
i wyraźnie, - wzbogacanie słownika czynnego i biernego,
- zachęcanie uczniów do twórczej aktywności słownej.
Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, szczególnie w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.
Drogi rodzicu!
Jeżeli u Twojego dziecka stwierdzono wadę wymowy, motywuj je do korzystania z zajęć logopedycznych. Ty także powinieneś pomóc córce/synowi pamiętając o tym, że dla pozytywnych efektów terapii bardzo ważne są systematyczne ćwiczenia w domu. Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą! I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce - terapia przynosi rezultaty.
Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:
- Bądź w stałym kontakcie z logopedą, aby na bieżąco pozyskać informacje o stanie mowy swojego dziecka.
- Dopilnuj, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne.
- Pracuj z dzieckiem w domu poprzez utrwalanie materiału zawartego w zeszycie lub na kserokopiach.
- Chwal swoje dziecko nawet za minimalne osiągnięcia, co znacznie zmobilizuje je do wysiłku.
- Chwal i nagradzaj dziecko nie tylko za efekty jego pracy, ile za włożony w nią wysiłek. Spraw, aby praca z dzieckiem była przyjemna dla Was obojga.
Propozycje ćwiczeń logopedycznych do pracy w domu kliknij -->TUTAJ
Pamiętaj o systematyczności w ćwiczeniach.
Materiały dla dzieci korzystających z terapii logopedycznej w Bolminie
I.gimnastyka buzi
https://wordwall.net/resource/1052423/gimnastyka-buzi
gimastyka buzi i języka
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
II. Kategoryzacja
Poniżej linki do ćwiczeń głosek sz i ż w wyrazach
głoska ż
https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA
głoska sz
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
III.
głoska s
https://wordwall.net/pl/resource/956631/logopedia
https://wordwall.net/pl/resource/1052599/logopedia/g%c5%82oska-sz-nag%c5%82os
sz- sródgłos
https://wordwall.net/pl/resource/1046971/logopedia/sz-%c5%9br%c3%b3dg%c5%82os-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw
sz w wyrazie
https://wordwall.net/pl/resource/1046334/logopedia/pozycja-g%c5%82oski-sz-w-wyrazie-logopedyczny-%c5%9bwiat-zabaw
Zajęcia logopedyczne:
Gorąco zachęcam do zapoznania się z poniżej podanymi historyjkami i bajkami logopedycznymi. Bajka logopedyczna oprócz tego, że usprawnia narządy mowy dziecka, to również uwrażliwia na różnorodność świata dźwięków, mobilizuje do myślenia i poprawnej werbalizacji, przygotowuje do nauki czytania (poprzez usprawnianie słuchu fonemowego). Bajka logopedyczna to krótka historyjka, której bohaterami może być nasze dziecko, Pan Języczek lub zwierzątka. Dzieci słuchając czytanych lub opowiadanych bajek, wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy, polegające na pokazaniu ruchem języka, warg, żuchwy określonego fragmentu bajki. Ćwiczenia są wplatane w treść bajki tak, aby dzieci nie odczuły znudzenia i zmęczenia, dlatego też urozmaiceniem są także elementy ruchu i wypowiadane wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Ważne aby ćwiczenia wykonywane były codziennie przez 5 – 10 minut. Ćwiczenia z dzieckiem wymagają systematyczności i wytrwałości. Tylko wtedy możliwe jest osiągnięcie oczekiwanych efektów. Jeśli w pracy z dzieckiem będziemy stosować zachęty i pochwały nauczymy je właściwej samooceny i zachęcimy do doskonalenia swoich umiejętności.
Pomocą przy wykonywaniu ćwiczeń artykulacyjnych i rozwijaniu różnych sprawności mogą być proponowane strony internetowe:
https://mamotoja.pl/gry-logopedyczne.html
https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu https://czasdzieci.pl/
http://poradniapp-lipsko.pl/porady-instruktaze/instruktaz-logopedyczny-dla-rodzicow/
http://www.ppp-tomaszow.pl/page/125/proste-cwiczenia-logopedyczne-do-wykonywania-w-d.html
- Szczegóły
Pedagog specjalny: mgr Karolina Gierczak
Do zadań i obowiązków pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- Współpraca z nauczycielami lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w rekomendowaniu dyrektorowi szkoły do realizacji działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły.
- Prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
- Rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów.
- Współpraca z zespołem nauczycieli i specjalistów w zakresie opracowywania dokumentacji dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, środków dydaktycznych, sprzętu specjalistycznego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz jego możliwości psychofizycznych.
- Współpraca w zależności od potrzeb z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodzin.
- Udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom, rodzicom uczniów ale także nauczycielom.
Drogi uczniu przyjdź do pedagoga specjalnego jeśli:
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
- chcesz z kimś porozmawiać,
- potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu konfliktu,
- nie potrafisz porozumieć się z rówieśnikami,
- czujesz, że nikt Cię nie rozumie,
- masz problemy rodzinne,
- nie radzisz sobie z własnymi emocjami.
Drogi rodzicu przyjdź do pedagoga specjalnego jeśli:
- niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka,
- chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim,
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
- szukasz pomocy w rozwiązaniu rodzinnych problemów.
DRODZY RODZICE!
Jako pedagodzy, pracujemy w szkole z waszym dzieckiem, starając się w jak najlepszy sposób stymulować jego rozwój psychofizyczny. Mamy możliwość kontroli jego postępów i określania zakresu koniecznych ćwiczeń do wykonania. Istotne w pracy z dzieckiem jest to, by nie ćwiczyło zbyt długo, ale żeby pracowało systematycznie. Dlatego liczymy na Waszą współpracę, gdyż jako rodzice macie mnóstwo możliwości i okazji do zainicjowania domowych lekcji-treningów. Spróbujcie poświęcić swemu dziecku 15 minut dziennie (codziennie) na wspólne gry i zabawy.
Oto kilka wskazówek do pracy w domu z dzieckiem:
Pamiętajcie!
Dziecko powinno mieć w domu specjalnie przygotowane miejsce do nauki. Najlepiej, gdy może wykonywać ćwiczenia mniej więcej o tej samej porze. Dobrym czasem na naukę i ćwiczenia jest tzw. wyż intelektualny w godz. popołudniowych między 16.00 a 18.00. Ważny jest odpoczynek przed przystąpieniem do pracy, gdyż pamięć pracuje wtedy sprawniej.
Pozytywna motywacja
Dziecko pracuje lepiej, gdy motywujesz je do aktywności, regularnie chwaląc za podejmowanie wysiłku a nie za sam efekt końcowy. Mówcie do dziecka jak najczęściej: Cieszy mnie Twoja wytrwałość; Dzisiaj udało Ci się tyle, jutro możesz osiągnąć jeszcze więcej. Przyjemnie jest zobaczyć tak starannie wykonaną pracę. Jesteś bardzo wytrwały.
Oto kilka przykładów zabaw/ćwiczeń z dzieckiem do wykorzystania:
Opisz - ćwiczenie oprócz pamięci kształtuje umiejętność wypowiadania się. Najpierw pokazujemy dziecku pocztówkę/ilustrację/zdjęcie. Dziecko uważnie przygląda się, a następnie zakrywamy obrazek. Zadaniem dziecka jest opisać to, co widziało, podając przy tym jak najwięcej szczegółów. Inną odmianą ćwiczenia jest odpowiadanie przez dziecko na szczegółowe pytania dotyczące obrazka zadawane przez rodzica.
Dyktando rysunkowe - dajemy dziecku białą kartkę papieru i kolorowe kredki. Dyktujemy dziecku co ma narysować, np.: w górnym prawym rogu narysuj motyla, na środku kartki narysuj słońce, na dole kartki, po prawej stronie narysuj drzewo itd.
Zapamiętaj słowa - ćwiczenie rozwija pamięć słuchową. czytamy dziecku początkowo pięć, potem siedem, aż do dziesięciu słów (rzeczowników), np. dom, auto, lalka itd. Zadaniem dziecka jest wysłuchanie i zapamiętanie wyrazów a następnie odtwarzanie jak największej liczby zapamiętanych słów. Kolejność odtwarzanych wyrazów nie ma znaczenia.
Zapamiętaj wyrazy - do tej zabawy potrzebne są kartoniki z napisanymi na nich różnymi wyrazami. Kładziemy przed dzieckiem pięć, siedem, aż do dziesięciu kartoników. Dziecko przygląda się kartonikom, czyta każdy wyraz i stara się zapamiętać ich kolejność. Mieszamy kartoniki, a dziecko układa je w takiej samej kolejności, jak było na początku.
Kolorowe kredki/patyczki - Układamy przed dzieckiem kredki na stole, na początku pięć, potem utrudniamy zadanie, zwiększając liczbę kredek aż do dwunastu. Dziecko uważnie przygląda się kredkom, np. minutę lub dwie. Po chwili zakrywamy czymś kredki. Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego układu kredek (do zabawy potrzeba dwóch kompletów kredek).
Figury geometryczne - mogą być wycięte z papieru, analogicznie do zabawy "kolorowe kredki" przeprowadzamy zabawę z figurami geometrycznymi, utrwalając przy tym nazwy i kształty figur.
Co nie pasuje? - Kładziemy przed dzieckiem kartonik z wyrazami i prosimy, aby głośno odczytało wyrazy z pierwszego rzędu. który z tych wyrazów najmniej pasuje do pozostałych i dlaczego? Tak samo kolejne rzędy. (lew - byk - piłka - kot - koń), (fasola - sałata - ziemniak - banan - marchew), (motocykl - samochód - ciężarówka - pociąg), (nietoperz - wróbel - skowronek - orzeł - jastrząb), (buty - bluzka - torebka - kapelusz - spódnica).
Gdzie jest ta sylaba? - dajemy dziecku kartoniki z wyrazami, mówimy, że wśród wyrazów ukryła się sylaba "da" i prosimy, by dziecko odszukało ją i otoczyło pętlą. (pogoda - wygoda - baba - zabawa - dzida - ryba - pada - wada - żaba - choroba - woda - kłoda - moda - ruda - zguba - nuda).
- Szczegóły
Psycholog szkolny dokłada wszelkich starań w celu zapewnienia uczniom właściwej pomocy psychologicznej na terenie szkoły oraz wspiera rodziców w procesie wychowania. W naszej szkole pokój psychologa to miejsce, gdzie uczniowie, a także rodzice w ciepłej, spokojnej atmosferze znajdą zrozumienie, akceptację i uzyskają pomoc w potrzebie.
Zadania psychologa:
Dla Ucznia:
- rozpoznawanie i wspieranie mocnych stron ucznia;
- diagnoza trudności emocjonalnych ucznia;
- prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych z uczniami;
- prowadzenie zajęć warsztatowych w klasach;
- rozmowy, spotkania w razie potrzeb;
- przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym;
- podejmowanie działań mediacyjnych w sprawach wychowawczych;
Dla Rodzica:
- indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów;
- udzielanie porad i konsultacji w sprawach wychowawczych;
- udzielanie wsparcia w trudnych sytuacjach, pomoc w skierowaniu rodziców do specjalistycznych placówek;
- udzielanie informacji zwrotnych na temat rozwoju, postępów i funkcjonowania dziecka, ukierunkowywanie oddziaływań rodzicielskich;
- działania o charakterze psychoedukacyjnym (dni otwarte, ulotki, gazetka ścienna);
Dla Nauczyciela:
- wspieranie w udzielaniu szeroko rozumianej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, uzdolnień
i potrzeb uczniów; - pomoc w określaniu form i metod wspierania uczniów;
- konsultacje z zespołem nauczycieli w celu ujednolicenia wspólnych oddziaływań wobec uczniów;
- interwencje wychowawcze w razie potrzeb;
- pomoc wychowawcy w integrowaniu klasy;
- udzielanie wsparcia w trudnych sytuacjach.
Drogi Uczniu, możesz zwrócić się do szkolnego psychologa jeśli np.:
- masz jakiś kłopot i nie wiesz jak sobie z nim poradzić;
- chciałbyś podzielić się swoja radością lub sukcesem;
- masz trudności w dogadaniu się z kolegami czy koleżankami;
- nie potrafisz porozumieć się z rodzicami, nauczycielami;
- nie czujesz się dobrze w swojej klasie;
- martwisz się o coś i potrzebujesz pomocy;
- czujesz się samotny i niezrozumiany;
- chcesz podzielić się radosną informacją;
- jesteś nieśmiały i chciałbyś to zmienić;
- masz trudności w nauce;
- chciałbyś się czegoś dowiedzieć i nie wiesz kogo zapytać.